Aupark Žilina | Nákupno-zábavné centrum

UDRŽATEĽNOSŤ V NEPI ROCKCASTLE

V spoločnosti Nepi Rockcastle si uvedomujeme nevyhnutnosť ochrany životného prostredia a vyvíjame iniciatívy, ktoré zabezpečujú čo najudržateľnejšiu prevádzku našich zariadení.

Každodenne zveľaďujeme naše predsavzatie rozvíjať a podporovať miestne komunity, ktoré je založené na troch pilieroch: udržateľné budovy, osveta a účasť miestnej populácie.

1) UDRŽATEĽNÉ BUDOVY

V rámci starostlivosti o ľudí a životné prostredie sa dlhodobo riadime princípom udržateľnej prevádzky. Udržateľné a zdravé budovy, zodpovednosť voči verejnosti a férový prístup k ľuďom a prevádzkam predstavujú tri piliere nášho podnikania.

V súlade so stratégiou udržateľnosti NEPI Rockcastle sa snažíme znížiť emisie o 80 % do roku 2030 (oproti východiskovému roku 2019) a energetickú náročnosť o 30 % do roku 2030 (oproti východiskovému roku 2022). Taktiež sa usilujeme znížiť spotrebu pitnej vody a množstvo eliminovateľného odpadu určeného na skládky na nulu. Prečítajte si kompletnú stratégiu a výsledky spoločnosti v oblasti udržateľnosti: Focus and performance – NEPI Rockcastle

• Životné prostredie

V Aupark Žilina realizujeme moderné, energeticky účinné riešenia a investujeme do obnoviteľných zdrojov energie. Našou hlavnou zásadou pri prevádzke centra je „Energetická účinnosť na prvom mieste“. Preto neustále analyzujeme návrhy, ktoré napomáhajú k zvýšeniu energetickej účinnosti a zníženiu spotreby prírodných zdrojov. Prostredníctvom systému riadenia budov (BMS), ktorý monitoruje spotrebu energie, vody, vykurovania, klimatizácie a osvetlenia sa vieme prispôsobiť aktuálnym potrebám, a tak optimalizovať prevádzku budovy.

Pre splnenie prísnych noriem udržateľnej prevádzky sme v nákupnom centre zaviedli niekoľko ekologických iniciatív, medzi ktoré patrí zber dažďovej vody a jej využitie na zavlažovanie, snímač pohybu pre systém osvetlenia na parkovisku s 95 % LED osvetlením, nepretržitá multi-technická údržba a digitálne monitorovanie technickej infraštruktúry.

Naším cieľom je znížiť, alebo eliminovať množstvo odpadu určeného na skládky a zvýšiť podiel recyklovaného odpadu. V centre máme k dispozícii nádoby na separovaný odpad, a tak sa každý zákazník môže podieľať na jeho triedení.

Všetky nákupné centrá spoločnosti NEPI Rockcastle v Európe, vrátane Aupark Žilina, majú zelený certifikát BREEAM In-Use. Metodika BREEAM, ktorú používame na hodnotenie a certifikáciu udržateľnosti našich budov, zahŕňa rôzne aspekty, ako je spotreba energie a vody, zdravie a duševná rovnováha, znečistenie, doprava, materiály, odpadové hospodárstvo, ekológia a biodiverzita a procesy riadenia. Aupark Žilina získalo certifikát BREEAM na úrovni „Excelent“.

Veríme, že nepostačuje len nabádať zákazníkov, aby sa pri každodennom nakupovaní rozhodovali zodpovednejšie – treba aby sme sami poskytovali dobrý príklad. Zaviedli sme politiku udržateľného obstarávania, ktorá nás zaväzuje k nákupu tovaru a služieb, ktoré výrazne nepoškodzujú ľudí a planétu.

2) SLUŽBY PRE VEREJNOSŤ

Recyklačný potenciál zákazníkov v nákupnom centre je dôležitý faktor pri zvyšovaní recyklácie, preto sa snažíme poskytovať príslušnú infraštruktúru. Dostupnosť recyklačných košov v celom nákupnom centre a jeho vybavenie výrazne ovplyvňujú recyklačnú aktivitu návštevníkov. Zreteľným označením nádob na rôzne druhy materiálov, ako je papier, plasty, sklo a kovy podporujeme ľudí v efektívnej recyklácii.

Nakupovanie býva únavné, preto v celom nákupnom centre poskytujeme miesta na odpočinok, z ktorých sú niektoré vybavené nabíjacími stanicami, kde si zákazníci môžu pri odpočinku nabíjať svoje zariadenia.

Pre aktívnejších zákazníkov ponúkame posilňovňu.

3) BIODIVERZITA A ZELEŇ

Na biologickej rozmanitosti nám záleží. V spolupráci s ekológom vytvárame a spravujeme zelené plochy okolo nás tak, aby vyhovovali organizmom, ktoré sa vyskytujú v tejto oblasti.

• Skleník

V našom nákupnom centre sme vybudovali skleník, kde pestujeme vlastné produkty, ako sú zelenina a bylinky.

• Vermikompostér

Vermikompostér je zariadenie, ktoré sa v našom nákupnom centre používa na výrobu kompostu z organického odpadu. Tento spôsob kompostovania využíva živé červy na rozklad organických materiálov, čo výrazne znižuje množstvo odpadu odvádzaného na skládku.

• Zachráňme včely. Spoločne

„Zachráňme včely. Spoločne“ je kampaň zameraná na osvetu o dôležitej úlohe tohto vzácneho hmyzu v živote človeka a jeho význame pre životné prostredie.

Na Slovensku žije 700 druhov včiel. Tento pracovitý hmyz je zodpovedný za produkciu tretiny celosvetovej výroby potravín. Odhaduje sa, že včely opeľujú 71 zo 100 druhov plodín, vďaka čomu si môžeme vychutnať 4 000 druhov zeleniny a mnoho druhov ovocia. Prenosom peľu z kvetov pomáhajú zachovávať biodiverzitu a obmedzovať eróziu pôdy. Pri ovocných plodinách zvyšuje opeľovanie rastlín včelami úrodu až o 80 percent.

Mestské včelnice, o ktoré sa starajú skúsení včelári, podnecujú ľudí k vyhľadávaniu informácií o včelách, vzbudzujú záujem a podporujú diskusiu, a tým sú významné z hľadiska vzdelávania.

V rámci projektu „ Zachráňme včely. Spoločne“ sa nákupné centrá NEPI Rockcastle starajú o viac ako milión včiel, ktoré žijú v 7 včelniciach s 31 úľmi.

4) SPOLUPRÁCA S KOMUNITAMI

Poskytovanie bezpečného, zdravého a chráneného prostredia pre tých, ktorí v nákupnom centre pracujú, navštevujú ho, žijú a oddychujú je našou najvyššou prioritou. Prosperujúce komunity sú výsledkom nášho úsilia podporovať a spätne prispievať k miestnej ekonomike. Osveta tvorí dôležitú súčasť našich každodenných marketingových kampaní. Považujeme sa za pedagógov, ktorí sa s našimi zákazníkmi delia o vedomosti a nápady a nabádajú ich, aby sa rozhodovali uvážlivejšie a zodpovednejšie. Naše priestory poskytujeme nielen na hodnotné podujatia a iniciatívy, ale už mnoho rokov realizujeme aj vlastné programy a kampane.

Aupark Žilina sa stalo miestom stretnutí, kultúrnych podujatí, spoločenských a športových aktivít, ako aj miestom vybavovania každodenných záležitostí. Organizujeme mnohé kampane a projekty na podporu a integráciu obyvateľov a miestnych organizácií, reagujeme na každodenné potreby a vytvárame priestor plný pozitívnych emócií a zážitkov.

• Deň Narcisov, Modrý Gombík, Biela Pastelka, Plamienok

Cieľom týchto zbierok je podporiť komunity a jednotlivcov v núdzi.

• Klauni v uliciach

Naše obchodné centrum sa zapojilo do verejnej výzvy pre zdravotných klaunov. Občianske združenie Červený prináša radosť do nemocníc po celom Slovensku. Pri príležitosti 20. výročia svojho združenia sa zdravotní klauni rozhodli šíriť radosť aj mimo nemocníc – na uliciach a námestiach Žiliny a dokonca aj v Aupark Žilina. Hlavným cieľom tejto spolupráce bolo šíriť radosť medzi zákazníkmi obchodného centra a oboznámiť ich s prácou zdravotných klaunov a ich organizácie.

• Zbierka oblečenia

Cieľom zbierky oblečenia v našom nákupnom centre je podpora udržateľného životného štýlu a pomáhať tým, ktorí to najviac potrebujú. Organizujeme zbierku oblečenia, ktoré je stále v dobrom stave, ale už ho naši zákazníci nepotrebujú.

Tento odevný materiál potom poskytujeme organizáciám a jednotlivcom v núdzi, čo pomáha znižovať množstvo textilného odpadu a podporuje udržateľnú módu. Naša zbierka oblečenia je súčasťou našej snahy podporovať udržateľný rozvoj a prispievať k lepšiemu prostrediu pre všetkých.

• Curaprox

Cieľom podujatia „Deň zdravého úsmevu“, ktoré sa konalo v našom nákupnom centre, bolo poskytnúť osvetu o dôležitosti starostlivosti o ústnu hygienu a podporiť zdravý úsmev.

Podujatie zahŕňalo rôzne aktivity a workshopy, ktoré mali za cieľ zlepšiť povedomie o správnej technike čistenia zubov, výbere správnych produktov a prevencii ústnych ochorení. Účastníci mali možnosť získať informácie od odborníkov a získať tipy na udržanie zdravých zubov a ďasien.

5) UDRŽATEĽNÁ DOPRAVA

Aupark Žilina ponúka ľahko dostupnú verejnú dopravu - v okolí centra je 1 autobusová zastávka. K dispozícii máme aj 5 parkovísk pre bicykle, na ktorých môže parkovať približne 50 bicyklov. V centre sa nachádza aj a nabíjacia stanica pre 5 áut.

• Verejnosť

V okolí centra je jedna autobusová zástavka

• Parkoviská pre bicykle

V Aupark Žilina ponúkame našim zákazníkom 5 parkovísk pre bicykle, na ktoré sa zmestí približne 50 bicyklov. K dispozícii je aj 1 stanovište na opravu bicyklov.

• Nabíjanie elektromobilov

Naši zákazníci môžu nabíjať svoje vozidlá na jednej z 4 staníc v podzemnom parkovisku.

6) UDRŽATEĽNÉ NAKUPOVANIE

Inšpirujeme našich zákazníkov, aby sa správali zodpovedne. Koncept cirkulácie (obehového hospodárstva) prezentujeme organizovaním vzdelávacích kampaní a poskytovaním hodnotných informácií. Týmto spôsobom zdieľame naše riešenia, a zároveň preukazujeme, že pracujeme v zodpovednom prostredí a so zodpovednými partnermi

• LPP – „Textilný odpad ako zdroj“

Cieľom týchto zbierok je dať oblečeniu druhý život, čo zníži množstvo textilného odpadu a zároveň podporí ľudí v núdzi. Inovatívne riešenia založené na princípoch obehového hospodárstva umožňujú premenu textilného odpadu na cenné zdroje.

V rámci zbierky je možné priniesť oblečenie akejkoľvek značky do ktorejkoľvek z viac ako tisíc predajní LPP na Slovensku (Reserved, Cropp, Mohito, House, Sinsay) a nechať ho v špeciálne označených nádobách alebo ho odovzdať priamo predajcovi. Dôležité je, aby boli veci v dobrom stave, čo umožní ich opätovné použitie. Navyše, aj keď sa ukáže, že niektoré zo zozbieraných odevov nie sú vhodné na darovanie ľuďom v núdzi, spoločnosť ich plánuje opätovne využiť.

Vytriedené a rozdelené oblečenie z bavlny a polyesteru plánuje poľský výrobca v budúcnosti poslať na opätovné spracovanie pomocou technológie textil na textil.

• CCC – „Dajte svojej obuvi druhý život“

Cieľom kampane je uplatňovať zásady obehového hospodárstva a podporovať ľudí v núdzi a miestne komunity. Vo všetkých predajniach CCC na Slovensku a na vybraných zahraničných trhoch sa použitá obuv zbiera a opätovne využíva zodpovedným spôsobom, napríklad sa odovzdáva humanitárnym organizáciám.

• H&M

Starostlivosť o ľudí a planétu je pre nášho partnera H&M dôležité. Preto motivuje svojich zákazníkov k tomu aby pri nakupovaní robili rozhodnutia, ktoré ich vedú k udržateľnejšiemu životnému štýlu. Zákazníci získavajú body (ktoré si následne vedia vymeniť za nákupnú poukážku), ak: Si donesú vlastnú tašku. Použijú program zberu šatstva v H&M – recyklačné boxy sú umiestnené po všetkých predajniach na celom svete.

• Telekom

Spoločnosť TELEKOM sa dlhodobo stará o zber starých mobilov a iných zariadení a ich zodpovednú recykláciu, čím sa snaží znížiť dopad na životné prostredie.

• Maroinnaud

V predajniach Marionnaud nájde zákazník špeciálny kôš, kde môže správne recyklovať prázdny obal od vône (plast + sklo).

• Curaprox

Spoločnosť Curaprox vyzbierava použité kefky od svojich zákazníkov aj vo svojich smile shopoch a následne zabezpečuje ich recykláciu.

Prečo to robia?

Ak aj zubnú kefku zákazník správne hodí do kontajnera na plast, skončí väščinou na skládke, kde sa bude rozkladať stovky rokov. Kefky sú totiž z viacerých druhov plastov. Tie však nikto neoddeľuje, preto ich namiesto recyklácie čaká skládka, či spaľovňa.

Ako to robia?

CURAPROX kefky musia najskôr zbaviť hlavičiek. CURAPROX zubná kefka je totiž vyrobená z dvoch rôznych plastov. Rúčka je z polypropylénu, vlákna sú zo špeciálneho materiálu Curen. Ide o kombináciu 2 druhov plastov, preto ich od seba oddeľujujú a z polypropylénu vyrábajú koše na triedenie odpadu. Tieto koše darujú do slovenských škôl a tak prispievajú k vzdelávaniu detí a motivujú ich triediť odpady.

7) KOMUNIKAČNÝ KANÁL NEPI ROCKCASTLE

V spoločnosti NEPI Rockcastle si ceníme transparentnú komunikáciu s našimi zainteresovanými stranami, preto otázky, problémy, sťažnosti, alebo inovatívne nápady týkajúce sa environmentálnych, sociálnych alebo riadiacich záležitostí (ESG) môžete teraz zasielať cez samostatný komunikačný kanál. Postrehy a spätná väzba sú pre nás neoceniteľné, pretože sa neustále snažíme zlepšovať udržateľnosť a dodržiavať najvyššie etické normy.

Obráťte sa na nás prostredníctvom e-mailovej adresy sustainability@nepirockcastle.com. Spoločne rozvíjajme kultúru udržateľnosti, transparentnosti a pozitívneho dopadu v spoločnosti NEPI Rockcastle a v celej našej širšej komunite.